News Flash:

Sfaturi pentru a gati cu ghimbir

27 Februarie 2014
1612 Vizualizari | 0 Comentarii
Rizomul plantei Ziniber officinale denumit si ghimbir, este gatit si folosit ca remediu inca din Antichitate. Marinarilor chinezi li se dadea ghimbir pentru a evita greturile si ametelile cauzate de mare, iar grecii din antichitate il mancau impachetat in paine pentru a ajuta digestia si preveni greata de dupa ospete.
Una dintre primele dovezi ale folosirii radacinii le avem de la yoginii din India care sustineau ca ghimbirul da claritate mintii si spre deosebire de usturoi nu lasa o aroma ce insulta zeii.
Originar din Asia, este apoi culivat si in America de Sud, Australia, Jamaica si SUA. Din aceeasi familie fac parte galangalul, turmericul si cardamomul.

Ghimbirul proaspat se poate gasi in doua variante. Cea tanara, care nu necesita decojire, cu un gust mai bland, disponibila numai in pietele din Asia, si varianta matura, cea mai raspandita.

Ce nutrienti contine?
Ghimbirul contine calciu, fier, magneziu, mangan, potasiu, proteine, carbohidrati, fibre alimentare, seleniu, sodiu, vitaminele C, E si B6.
Uleiurile volatile din ghimbir ii ofera gustul si mirosul sfecific. Acestea au efecte analgezice, sedative si antitermice. Aceste uleiuri favorizeaza miscarea muschilor tractului gastrointestinal, contribuind la o mai buna digestie.

Cand pot introduce ghimbirul in alimentatia copilului meu?
Universitatea din Maryland ne sfatuieste sa amanam administrarea de ghimbir la copii pana dupa 2 ani. Chiar si dupa aceasta varsta sfatuiti-va cu medicul pediatru in legatura cu cantitatea ce poate fi oferita copilului.
Femeile insarcinate trebuie sa aiba grija si sa se sfatuiasca cu medicul in legatura cu cantitatea optima de ghimbir ce poate fi consumata in siguranta. Persoanelor cu calculi biliari le este contraindicat consumul de ghimbir.
Alergiile la ghimbir nu sunt foarte frecvente, ele pot aparea ocazional. Daca apar eczeme, iritatii pe piele sau in gura, incetati consumul si consultati medicul. Pentru copii recomandam sa se tina cont de regula celor 4 zile cand se introduce in alimentatie ghimbirul.
Alte reactii rare, dar neplacute, in special de la consumul de ghimbir-praf pot fi: diaree, gaze, arsuri la stomac, greata. Consumul in exces poate cauza reactii suparatoare persoanelor care au avut ulcer sau boli inflamatorii intestinale.

Efectele benefice ale ghimbirului
Aceasta radacina are un spectru larg de folosinta in medicina traditionala, in special cea ayurvedica si este subiectul multor studii in vederea combaterii unor forme de cancer.
Ne putem baza pe ghimbir in cazuri de indigestie, el actionand prin descompunerea proteinelor pentru a elibera stomacul si intestinele de gaze. De asemenea, ajuta la digerarea mancarurilor grase prin stimularea productiei de saliva si usurarea procesului de inghitire.
Scade tensiunea relaxand vasele de sange ce inconjoara muschii, facilitand circulatia sanguina in tot corpul. Ajuta la prevenirea si tratarea greturilor cauzate de miscare sau de sarcina, relaxand stomacul si stopand astfel senzatia de greata.

Calmeaza ametelile.
Scade nivelul colesterolului rau din organism, reducand riscul bolilor de inima.
Sunt dovezi referitoare la actiunea ca antiinflamator a ghimbirului, reducand durerea in cazul pacientilor cu osteoartrita.
Nutritionistul Phyllis Balch scrie in cartea sa “Prescription for Herbal Healing” ca ghimbirul actioneaza prin inhibarea unui component al sistemului imunitar care provoaca alergiile si astmul. Cercetatori francezi au aratat intr-un studiu publicat in decembrie 2008 in jurnalul “International Immunopharmacology” ca ghimbirul reduce inflamatiile cailor respiratorii, in special in plamani, reducand simptomele respiratorii asociate cu alergiile de sezon. Gingerolul este substanta continuta de ghimbir responsabila cu aceste reactii benefice.

Cum alegem si depozitam ghimbirul?
Este de preferat varianta proaspata a radacinii, fiind superioara celei praf, atat pentru gust dar si pentru continutul mai ridicat in uleiuri volatile si compusi cu rol antiinflamator.

Cand cumparati ghimbir, cautati o radacina cu o coaja ferma si neteda, cu cat mai putine curburi si articulatii posibile. Lungimea este un semn de maturitate, radacinile mature fiind mai picante si fibroase. Daca este zbarcit inseamna ca este uscat si lemnos in interior.

Ghimbirul se poate depozita in frigider intr-o punga de plastic, cu aerul scos prin presare, pentru cateva saptamani. Se poate pastra si in congelator intr-o punga de plastic maxim 6 luni , iar atunci cand vreti sa-l folositi se poate da prin razatoare foarte usor.

Ghimbirul praf se pastreaza intr-un spatiu uscat, ferit de lumina, intr-un recipient inchis etans. Varianta murata se pastreaza in ambalajul original in frigider, iar cel cristalizat – pana la 3 luni, inchis etans intr-un loc ferit de caldura si lumina.

Cum se poate gati ghimbirul?
Ghimbirul se poate folosi la gatit atat in forma proaspata, taiat felii, julienne sau zdrobit, cat si sub forma de praf ca si condiment sau in mix de condimente (cum ar fi curry-pudra), cristalizat in prajituri sau sub forma murata acompaniind felurile de mancare asiatice.

Ghimbirul ofera paletei gustative multe nuante: iute, dulce, aromat, piscator, gust proaspat, revigorant. Nuanta oferita depinde de momentul in care este adaugat in procesul gatirii – pus la inceput va oferi un efect mai subtil.
Combinatia dintre aromele complementare: dulcele ghimbirului si iuteala usturoiului are ca efect nu doar un gust deosebit, dar datorita proprietatilor antivirale ale amandurora poate fi un remediu excelent pentru raceala. Ceaiul de ghimbir ajuta in raceli si gripe prin inducerea transpiratiei si tonifica sistemul imunitar. Un mod simplu de a face ceai este sa aduceti apa la fierbere, taiati cateva felii de ghimbir si lasati-le sa fiarba la for mic in apa pentru 10-15 minute. Se poate servi cu lamaie si miere.

O alta forma indragita de consum al ghimbirului este berea de ghimbir, cu un continut mic de alcool, care este cunoscuta in tarile vestice pentru calmarea durerilor de stomac si prospetimea oferita in zilele calduroase. Atentie insa, in general berea de ghimbir comercializata contine foarte putin sau aproape deloc ghimbir.

Sfat: incercati sa adaugati o lingurita de ghimbir zdrobit la piureul de dovleac si cartofi.
Oricum l-ati prefera, ghimbirul ne ofera multe ocazii de a ne bucura de gustul deosebit si efectele benefice pentru sanatate. Fie in turte dulci cu aroma de iarna, in ceaiuri, uleiuri esentiale pentru masaj, capsule, supe picante si in mancaruri cu carne, ghimbirul ne poate surprinde si bucura papilele gustative oferind in acelasi timp protectie organismului.

Incearca:
- supa-crema de linte cu ghimbir
- ceai cu ghimbir
- fursecuri cu ghimbir.

sursa: diversificare
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

retete ghimbir beneficii ghimbir
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1762 (s) | 34 queries | Mysql time :0.027965 (s)