News Flash:

Secretele alimentatiei sanatoase

24 Mai 2013
1425 Vizualizari | 0 Comentarii
Sfaturile privind alimentatia transmise de Ministerul Alimentatiei din Marea Britanie in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, ar putea fi valabile si astazi si ar putea  imbunatati starea de sanatate, sustin nutritionistii. La 70 de ani de la acele evenimente, o carte numita Eating For Victory reproduce fluturasii cu sfaturi privind alimentatia, ce erau distribuiti in anii ‘40 in Marea Britanie, pentru a ajuta populatia sa se descurce cu „ratiile” (alimentele fiind rationalizate) si sa isi pastreze sanatatea.

Bridget Benelam, un om de stiinta care lucreaza in cadrul British Nutrition Foundation, spune ca multe dintre recomandarile nutritionale din anii ‘40 sunt valabile si azi, iar consumul acelor alimente recomandate, in cantitati mai mari, in locul mancarii procesate si al carnii si dulciurilor in exces, ar putea fi cheia unei alimentatii sanatoase.

Iata cateva dintre alimentele recomandate in timpul razboiului si beneficiile lor pentru sanatate, in contextul de azi, conform sfaturilor lui Bridget Benelam.

Cartofi. Sunt o sursa de energie ieftina si un aliment cu multe beneficii pentru sanatate. Contin vitamina C, cu rol important in combaterea infectiilor si a oboselii; de asemenea, potasiu – important pentru echilibrul hidric si pastrarea unei tensiuni arteriale bune -, fier, zinc si vitamine B.
Nu trebuie consumati neaparat ca garnitura la carne; cartofii copti, de exemplu, pot fi o mancare in sine.

Branzeturi. Contin proteine usor asimilabile si calciu care ajuta la intarirea oaselor si a dintilor, ceea ce le face foarte recomandate pentru copii, in perioada de crestere. O portie de cascaval de marimea unei cutii de chibrituri (cca. 30 grame) contine un sfert din necesarul zilnic de calciu.
Branzeturile furnizeaza multa energie, concentrata intr-un volum mic, si dau o senzatie de satietate cand sunt consumate la sfarsitul mesei. Trebuie sa tinem seama ca au un continut ridicat de grasimi; alte produse lactate, precum laptele sau iaurtul, pot fi alternative mai bune din acest punct de vedere.

Hering. Reprezinta o sursa accesibila de proteine structurale, contin cantitati mari de grasimi nesaturate (acizi omega-3, importanti pentru sanatatea cardiovasculara si cea a creierului) si vitaminele A si D, esentiale pentru sanatatea sistemului imunitar, a oaselor, dintilor si pielii.
Bridget Benelam recomanda consumul a doua portii de peste saptamanal, dintre care una de peste gras, precum heringul sau tonul.

Oua. In timpul razboiului, din cauza dificultatilor de aprovizionare si transport, se gaseau greu oua proaspete, asa ca multe gospodine recurgeau la praful de oua – o pulbere realizata prin deshidratarea oului integral.
Azi, cand a gasi oua proaspete nu mai este o problema, acestea sunt recomandate pentru proteinele de calitate superioara pe care le contin, pentru vitamina D si vitamina B12 (importanta pentru buna functionare a creierului si pentru sanatatea sangelui); sunt usor digerabile si, de aceea, recomandate pentru copii si convalescenti.

Legume verzi. Mai ales in perioadele cand se gasesc putine fructe proaspete, consumul de legume cu frunze verzi sau anumite ierburi aromatice este mai important ca oricand, deoarece acestea ofera vitamina C atat de necesara organismului.  Ar trebui sa mancam cel putin o portie de asemenea alimente zilnic.

Foarte bogate in vitamina C (mai bogate decat portocalele) sunt varza de Bruxelles, patrunjelul, cresonul de apa, ardeii. Legumele cu frunze verde-inchis sunt surse importante de antioxidanti, care protejeaza organismul uman, scazand riscul aparitiei unei serii intregi de boli, de la probleme de vedere pana la cancer.

In timpul razboiului, britanicii erau incurajati sa „sape pentru victorie”, adica sa cultive singuri legume, ca parte a efortului de razboi al intregii populatii, pentru a spori cantitatea de alimente disponibile, in conditiile in care importurile fusesera sistate, productia fusese afectata, iar trupele combatante aveau nevoie de hrana. Astfel au aparut asa-numitele „gradini pentru victorie”, infiintate chiar pe cele mai mici petice de pamant de langa casa.

Supe. Candva, se credea ca o supa buna nu putea iesi decat din carne si oase, fierte cateva ore in sir. Astazi, insa, se fac supe foarte bune din legume, ori chiar din cuburi de supa.
Supele au, in general, avantajul de a „satura” cu putine calorii; legumele le imbogatesc in vitamine si, de la caz la caz, in fibre (importante pentru buna functionare a intestinului), facandu-le astfel mai sanatoase. Specialistii recomanda sa fim totusi atenti la supele „din plic” sau cuburi, deoarece acestea contin, de cele mai multe ori, cantitati nesanatos de mari de sare.

 sursa: doctorul zilei
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

bridget benelam cartofi branzeturi hering oua legume verzi supe
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1816 (s) | 23 queries | Mysql time :0.025131 (s)