News Flash:

Nutritionist: ”Eu nu recomand niciodata o dieta fara paine, chiar si persoanelor obeze le spun sa consume”

19 Iulie 2018
1997 Vizualizari | 0 Comentarii

Tara noastra este pe primul loc in Europa la consumul de paine iar painea alba preferata romanilor poate duce la obezitate, atrag atentia specialistii. Solutia nu este insa excluderea painii din dieta ci consumarea unor cantitati moderate de paine integrala sau neagra. ,,Eu nu recomand niciodata o dieta fara paine, chiar si persoanelor obeze le spun sa consume patru felii de paine integrala pe zi. Cerealele integrale sunt la baza piramidei alimentare si nu ar trebui excluse din dieta”, spune nutritionistul Eduard Adamescu.

Diferenta dintre painea alba si cea integrala nu se simte la calorii, ci la cantitatea de fibre, vitamine si minerale si la indicele glicemic, vinovat de fluctuatiile de zahar. “Indicele glicemic reprezinta viteza cu care se descarca zaharul in sange, iar cu cat viteza este mai mare, cu atat cantitatea de insulina secretata este mai mare. Astfel apar fluctuatii de energie, kilograme in plus, dereglari ale metabolismului (diabet de gradul II)”, adauga nutritionistul Corina Zugravu.

Painea alba are un indice glicemic atat de mare (70) incat organismul aproape ca nu mai face diferenta intre aceasta si zahar. In schimb, painea integrala are un indice mai mic (50) si se asimileaza mai greu, la fel ca in cazul cofeinei din ceai.

Painea alba contine mai mult amidon si mai putine fibre si nutrienti. In plus, prin procesul de fabricare al painii albe se pierd fibrele si nutrientii, intrucat ajunge sa contina aproape doar amidonul din bobul de grau. ,,Alti nutrienti pierduti in procesul de rafinare sunt vitamina B1, si asa foarte rara in alimentatia noastra, vitamina E (germenele de grau), minerale (fier, fosfor, potasiu), urme de proteine”, explica nutritionistul Corina Zugravu.

Cea mai buna paine, pentru cei care nu sufera de vreo boala in mod special si carora nu le place gustul de paine neagra, este painea intermediara, din care se scoate o treime din tarate. Pentru cei cu probleme de tranzit , painea neagra este cea mai indicata, iar pentru cei cu activitate fizica mai intensa, painea cu seminte, pentru ca, desi este mai sanatoasa, are mai multe calorii. Painea de secara combinata cu orz si ovaz de regula contine fibre speciale.

Cu cat lista ingredientelor si termenul de valabilitate sunt mai scurte, cu atat mai bine. Pentru a avea garantia ca painea e sanatoasa, eticheta trebuie citita atent. Cu cat e mai scurta, cu atat e mai bine. “Faina integrala, apa, sare, drojdie, ar fi eticheta ideala. Dar cumparatorul nu trebuie sa creada orbeste tot ceea ce scrie pe raft: daca scrie ca e paine neagra si in felia de paine nu e urma de tarate, iar culoarea e uniforma, acea paine nu e neagra, e paine cu cacao si caramel” , atrage atentia nutritionistul Luiza Pirvu.

Nici termenul de valabilitate nu trebuie sa fie prea generos si nici numarul de calorii per 100 de grame nu trebuie sa treaca de 250. “Valabilitatea painii trebuie sa fie de trei zile maximum. Numarul de calorii variaza intre 210 si 250, atat pentru painea alba, cat si pentru cea integrala”, adauga Pirvu.

Problema conservantilor e inca spinoasa. “Chiar daca sunt folosite E-uri permise in UE, si acestea pot avea efecte adverse, de tipul alergiilor (E 412 – guma guar – poate cauza greata, crampe, alergii, E 282 poate induce simptome asemanatoare crizei biliare

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1850 (s) | 34 queries | Mysql time :0.020944 (s)