News Flash:

De ce NU e bine sa mananci prajit? Sfaturi despre ce sa NU faci!

5 Noiembrie 2014
2066 Vizualizari | 0 Comentarii
Mancam mult prea multe prajeli, iar medicii avertizeaza ca din acest motiv ulcerele, gastritele si chiar cancerele sunt din ce in ce mai frecvente. Sunt insa solutii care sa te ajute sa mai scazi din efectele nocive ale prajelilor: folosirea uleiului de masline, a celui de palmier, controlul temperaturii de prajire sunt doar cateva dintre acestea.

Si daca nu pot renunta la prajeli?

Rantasurile, carnea de pui sau de porc prajite, jumarile sau carnaciorii prajiti sunt „delicatese’’ la care multi romani nu vor sau nu pot sa renunte. În timp, toate acestea pot agrava boli grave de stomac, cum sunt ulcerele si gastritele si chiar cancerele de stomac. Daca esti in situatia in care tu sau cei din familie nu pot renunta la prepararea mancarurilor in acest fel, incearca sa urmezi sfaturile unor medici specialisti pentru a avea cat mai putin de suferit.

Atentie la temperaturi!

Sa vorbim mai intai de prajirea in ulei de floarea soarelui. Fie ca prajesti sau calesti ceapa, legume sau cartofi, ai mare grija sa nu exagerezi cu temperaturile. Atunci cand prajirea se face la temperaturi ce depasesc 220 de grade, se produc ceea ce specialistii numesc peroxidari toxice pentru organism (mai popular acest fenomen se numeste si rancezire). Daca prajesti cartofi, spre exemplu, sau orice contine amidon apar niste substante cancerigene pentru organism (numite acrilamide). Nu este bine nici sa pastrezi uleiul in care prajesti si sa-l combini cu unul proaspat, pentru ca substanetele toxice prezente in uleiul folosit deja vor intra si in cel proaspat adaugat. Ideal ar fi sa schimbi uleiul ori de cate ori prajesti si sa ai grija ca temperatura sa nu nu depaseasca 180 de grade. Cum iti dai insa seama la ce temepratura a ajuns uleiul? Fii atenta ca din tigaie sa nu iasa fum. Recomandarea specialistilor in alimentatie ar fi sa nu se puna legumele sau orice altceva in acelasi timp cu uleiul. Mai intai, asteapata ca uleiul sa se incinga putin (pana la 180 de grade C) si apoi adauga si legumele sau carnea. Daca folosesti friteuza, dupa 5-6 folosiri este mai sanatos sa inlocuiesti complet uleiul. Pentru prajire, este bine sa se foloseasca tigai teflonate sau sferice si sa se puna cat mai putina grasime.

Inhalarea fumului, pericol de cancer

Si inhalarea fumului rezultat din prajirea uleiului poate fi periculoasa. Mai ales atunci cand iese foarte mult fum, in atmosfera se degaja o substanta foarte periculoasa, acroleina, care este responsabila de aparitia ulcerelor. Cei care muncesc in astfel de medii doar prin inhalarea aerosolilor, fara a manca gogosile sau cartofii prajiti pe care le prepara, se pot imbolnavi de ulcer, gastrita (considerate chiar boli profesionale) si chiar de cancere. În mod normal, acolo unde uleiul este folosit de mai multe ori, ar trebui sa se foloseasca un amestec de uleiuri care sunt rezistente la oxidare si pot fi utilizate de mai multe ori.

Sa prajesc faina sau bulionul?

Nici faina sau bulionul prajite chiar pentru o perioada scurta de timp in ulei incins nu sunt o alternativa sanatoasa de preparare a mancarii. De asemenea, si in urma acestor prajeli specialistii avertizeaza ca se degaja periculoasele substante cancerigene, acrilamidele. Faina, ca si cartoful, contine amidon iar substantele toxice se genereaza mai ales atunci cand se foloseste ulei foarte incins. Nu inseamna insa ca daca vei praji fara ulei, in vase de teflon, ceea ce prepari este pe deplin sanatos. In acest fel se activeaza insa mai putine substante toxice.

Si carnea la gratar poate fi periculoasa

Cum prepari totusi mancarea pentru a avea garantia ca este sanatoasa? Nutritionistii recomanda coacerea, inabusirea, fierberea si prepararea la gratar. Atentie insa la gratare. Si in urma prepararii carnii pe gratar pot rezulta niste compusi chimici nocivi. Pentru a nu se ajunge aici, trebuie sa fiti atente la tipul de gratar pe care-l folositi si la modul de preparare a carnii. Atunci cand gratarul se face cu lemne sau carbuni, trebuie sa se evite ca grasimea sa cada pe ele si sa ia foc, pentru ca rezulta niste substante periculoase, pe care specialistii le numesc hidrocarburi policiclice aromate. Si acestea sunt cancerigene, daca contamineaza friptura prin arderea grasimilor.

Alte variante de preparare la gratar a mancarii prespun folosirea gratarului cu aer cald sau cu abur (preparare prin inabusire), a gratarului vertical (cel folosit pentru prepararea unui kebab) sau a celui din fonta. Este foarte bine ca dupa fiecare folosire gratatul sa fie imediat curatat. O solutie si mai buna de praparare a mancarii la gratar este cea care elimina folosirea focului direct. Este vorba gratare dotate cu o panta speciala, focul nemaintrand in contact direct cu gratarul, ci doar cu acea panta.

Citeste si Stiai ca... vasele in care gatesti duc la aparitia cancerului?

Untura de porc = ateroscleroza

Nici untura nu este o alternativa prea buna de preparare a mancarurilor. Folosirea unturii la prajit genereaza aceiasi peroxizi toxici care apar si atunci cand prajesti in ulei. In plus, untura folosita in alimentatie favorizeaza formarea placilor de aterom, cresterea colesterolului din sange si in consecinta aparitia unor afectiuni ale inimii precum ateroscleroza. Pentru acelea dintre voi care folosesc untura la gatit, medicii ofera un mic truc: ca sa impiedicati rancezirea ei, atunci cand o topiti adaugati ceapa sau suc de ceapa. Aceasta contine substante antioxidante, care franeaza generarea peroxizilor, oferind rezistenta la oxidare.

sursa: doctorul zilei
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

prajeala prajire cancer prajeala sfaturi gatit sfaturi culinare
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1811 (s) | 34 queries | Mysql time :0.027172 (s)