News Flash:

Cum se face mancarea de post la Manastirea Pasarea

7 Martie 2018
1354 Vizualizari | 0 Comentarii

Cine ii trece pragul se intoarce acasa iluminat. Am patruns si eu, in acest lacas, intr-o zi de sfarsit de martie. O biserica frumoasa si primitoare, chilii curate, insirate ca margaritarele pe un fir de matase, si exploziile de verde pur, ale inceputului de primavara. Peste toate, pluteste aerul binecuvantat al postului. La cuhnia manastirii e forfota. Se gatesc bucatele de peste zi. Harnice ca niste albine, maicutele cu sorturi albe pregatesc mancaruri specifice postului. Cu ospitalitate si bunavointa, au raspuns rugamintii noastre, oferindu-ne cateva din retetele lor.

Salata de sfecla rosie

Ingrediente: 2 sfecle potrivite ca marime, hrean ras (dupa gust), 1-2 lingurite untdelemn, o lingurita rasa de zahar, sare, zeama de lamaie sau otet de mere dupa gust.
Preparare: Sfecla se spala bine si se pune la fiert cu sare. Dupa ce a fiert, se curata de coaja si se da pe razatoarea mare. Se adauga zeama de lamaie sau otet de mere, zahar, hrean dat pe razatoarea mica, sare si untdelemn. Sfecla rosie are proprietati benefice asupra sanatatii. Tine hipertensiunea sub control, curata sangele, ajuta la prevenirea aparitiei cancerului. De aceea, pe durata postului, consumul de sfecla rosie, in combinatie cu alte fructe si legume, contribuie la mentinerea sanatatii.

Citeste si Cum sa mananci bine si satios in timpul postului - Cartofi manastiresti de post

Bors de urzici

Ingrediente: Urzici fragede, 1 litru bors, ceapa, pastarnac, radacina de patrunjel, morcovi – in cantitatile dorite, frunze de leustean tocate, o jumatate de cana cu orez, 4 linguri untdelemn, sare, piper dupa gust.

Preparare: Urzicile se curata, se spala in mai multe ape, se oparesc, se lasa la racit, dupa care se toaca marunt cu un cutit din lemn. Morcovul, ceapa, radacinile de pastarnac si de patrunjel se curata si se pun la fiert. Cand sunt gata se strecoara. Separat, intr-o cratita, se pune untdelemn la incins, se adauga, dupa gust, ceapa tocata marunt si urzicile. Zeama strecurata de la zarzavat se pune din nou la fiert. Cand a dat in clocot, se adauga ceapa calita, urzicile si orezul. Cand s-a inmuiat orezul, se adauga borsul, fiert separat, se potriveste gustul cu sare, piper si frunze de leustean. Zarzavatul fiert se poate adauga si el, taiat cubulete, sau poate fi servit separat, cu un sos.
Urzica este apreciata datorita proprietatilor sale benefice in afectiunile renale, circulatorii, gastrice, hepatice si in obezitate; purifica sangele si regenereaza celulele. Intelepciunea Lui Dumnezeu a facut ca, la creatia lumii, pamantul sa rodeasca toate plantele, legumele si fructele de care organismul uman are nevoie, pentru a-si mentine sanatatea.

Citeste si Nu poti sa refuzi o portie - E si sanatoasa, e si de post - Praz cu masline

Supa de fasole

Ingrediente: Fasole boabe, 1-2 catei de usturoi, ceapa, morcovi, telina, pastarnac dupa gust, tarhon sau cimbru, sare.supa-cremoasa-de-fasole-boabe-5

Preparare: Fasolea aleasa si spalata se pune la inmuiat in apa, peste noapte. Dupa ce s-a inmuiat, se pune la fiert. In momentul cand da in clocot si se face spuma, se ia de pe foc, se spala si se pune la fiert in alta apa incalzita. In aceasta apa se adauga ceapa, morcovul, telina, pastarnacul si usturoiul. La sfarsit, se adauga, dupa preferinta, suc de rosii si mirodenii: tarhon sau cimbru.
Pentru persoanele care sufera de diabet si nu numai, fasolea este un aliment benefic: impiedica absorbtia zaharurilor si reduce secretia de insulina, micsoreaza riscul de cancer la colon, reduce colesterolul din sange. Fasolea este recomandata in curele de slabire si in dietele echilibrate.

Ghiveci calugaresc

Ingrediente: 3 cartofi de marime potrivita, 2 morcovi, 2 ardei grasi, 1 dovlecel, o jumatate de conopida, o jumatate varza, o mana de fasole verde, o telina, 2 cepe, 4 rosii potrivite, o lingurita de pasta de tomate sau 2 linguri de bulion, 2 lingura de patrunjel verde tocat, 2 linguri de untdelemn, sare dupa gust.
Preparare: Legumele se spala, se curata de coaja (cartofii, telina, morcovii, dovlecelul) si se taie in cuburi mici. Varza se taie fideluta, conopida se rupe in buchetele, iar fasolea verde se taie in bucati de 2-3 cm. Cepele se curata si se calesc intr-o cratita cu untdelemn incins, se adauga legumele si ardeii taiati bucatele, se pune sare si se stinge cu apa si bulion sau pasta de tomate. Rosiile, taiate cuburi, se pun deasupra, impreuna cu jumatate din verdeata tocata. Apoi vasul se pune la cuptor, la foc potrivit si se lasa o ora. Cand este aproape gata, se presara patrunjel verde si pasta de tomate.

Citeste si Cum sa mananci bine si satios in timpul postului - Cartofi manastiresti de post

Iahnie de fasole

Ingrediente: O cana de fasole boabe alba, 5 cepe mari, 150 ml untdelemn, 2 morcovi, 1 lingurita de boia dulce, 6 catei de usturoi, sare, dupa gust, tarhon sau cimbru, 1 lingurita patrunjel verde tocat, 1 lingurita pasta de tomate.
Preparare: Fasolea se alege, se spala bine in mai multe ape, apoi se pune de cu seara, in apa rece, la inmuiat. A doua zi, se schimba apa si se pune la fiert pana ce da in clocot, cand se schimba apa din nou, apoi se adauga 1 ceapa curatata, taiata in sferturi, 2 morcovi curatati, taiati in jumatati, tarhonul sau cimbrul si se lasa totul sa fiarba pana ce fasolea devine moale. Apoi se strecoara printr-o sita. Intr-o cratita, se pune untdelemn la incins si se calesc cele 4 cepe ramase. Cand s-a rumenit ceapa, se adauga pasta de tomate, boiaua de ardei, fasolea strecurata cu legumele, sare dupa gust. Se fierbe pana ce scade bine si la final se presara patrunjel verde tocat.

Mancare de ciuperci

Ingrediente: 250-300 g ciuperci de crescatorie, 2 linguri untdelemn, 1 lingura marar verde tocat, 3 linguri vin, 1 lingurita faina, sare, piper dupa gust.
Preparare: Ciupercile se curata, se spala bine si se taie marunt. Intr-un vas se pune untdelemnul la incins, se adauga ciupercile, se amesteca, se pune putina apa si se lasa sa fiarba inabusit 30-35 de minute. Se adauga faina, diluata in vin, sarea, putin marar, si se lasa sa mai fiarba 15 minute. La sfarsit, se presara restul de marar, se pune piper dupa gust. Se poate servi ca atare sau alaturi de cartofi natur.
Ciupercile sunt singurele dintre legume si fructe care contin vitamina D, ce ajuta la fixarea calciului in organism. De asemenea, au un continut scazut de calorii, prevenind obezitatea. Pe langa vitamina D, ciupercile contin vitamina B2, B3, care favorizeaza ritmul metabolismului, precum si alte minerale.

Citeste si O portie pentru un pranz din Postul Pastelui - Orez mediteranean de post

Mancare de stevie cu ciuperci

Ingrediente: 5-6 maini de stevie, 6 catei de usturoi, 2 cepe potrivite, 250 gr de ciuperci, 250 ml untdelemn, 1 lingura faina, sare, piper dupa gust, rosii cherry
Preparare: Stevia se spala si se pune la fiert in apa clocotita, cu sare. Se lasa 10 -15 minute si se retine o cana din zeama in care a fiert. Ceapa se taie marunt, usturoiul se zdrobeste, iar ciupercile se taie bucatele si se calesc amandoua intr-o cratita cu untdelemn incins. Se adauga rosiile cherry. Stevia se toaca marunt si se adauga peste ceapa. Se lasa pana se incorporeaza bine, iar la sfarsit, gustul se potriveste cu sare si piper dupa gust. Mancarea de stevie se poate servi cu pilaf de orez sau cartofi natur.
Stevia este o planta bogata in vitamine (B, C si K), saruri minerale (potasiu, fosfor, magneziu, calciu, fier, zinc), proteine, fibre, antioxidanti. Totodata, ajuta la scaderea tensiunii arteriale, a colesterolului, precum si la controlul diabetului zaharat.

Mancare de urzici

Ingrediente: 5 gramajoare de urzici, 2 cepe potrivite, 6 catei de usturoi, 1 lingura marar verde tocat, 250 ml untdelemn, 1 lingura faina, sare, dupa gust.
Preparare: Urzicile se spala bine si se pun la fiert in apa clocotita, cu sare. Din zeama in care s-au fiert, se retine o ceasca. Se pune untdelemnul intr-un vas, se incinge, se taie cepele marunt si se calesc pana devin aurii. Se adauga usturoiul zdrobit, se presara faina si se toarna zeama in care au fiert urzicile. Acestea se toaca marunt si se adauga la sosul de ceapa, amestecandu-se incontinuu pentru a nu se lipi. Se servesc cu mamaliga si mujdei de usturoi, dupa preferinta.

Citeste si Reteta pentru pofticiosi de toate varstele - Ghiveci de post cu ciuperci

Chec de post cu nuca

Ingrediente: 1 kg faina, 250 g zahar tos, 1 lingura zahar pudra, 250 g margarina vegetala, 200 g miez de nuca macinata, 500 ml suc de fructe, 1 lingura scortisoara macinata, 1 lingura coaja de lamaie si de portocala (amestecate), 1 lingurita praf de copt, 1 lingurita bicarbonat.
Preparare: Intr-un castron se pune margarina usor incalzita, se bate spuma cu zaharul, adaugat treptat. La sfarsit se pun, in ploaie, faina, miezul de nuca, sucul de fructe, coaja de lamaie si de portocala, scortisoara, praful de copt si bicarbonatul. Se obtine o compozitie care trebuie sa fie cat mai groasa, care se pune intr-o tava unsa cu margarina sau untdelemn si se coace, timp de 50 – 60 de minute, la foc potrivit. Cand este gata, se pune deasupra zahar pudra.

Placinta de post cu mere

Ingrediente: 1 kg faina, 3 linguri otet, o ceasca untdelemn, 1 lingurita sare, apa cat cuprinde, 1 kg de mere.
Preparare: Se framanta un aluat potrivit de tare, din ingredientele mai sus mentionate. Se intinde o foaie subtire. Merele se spala, se curata de coaja, se dau pe razatoarea mare si se storc de zeama. Peste foaia intinsa se presara merele rase, in cantitatea dorita. Deasupra merelor se presara zahar tos, dupa gust, si esenta de vanilie. Se ruleaza foaia si se aseaza intr-o tava unsa cu untdelemn. Se lasa la cuptor timp de 30 de minute. Se serveste rece.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

ingrediente preparare ghiveci calugaresc
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1782 (s) | 34 queries | Mysql time :0.025957 (s)