News Flash:

Cu cate kilograme te poti ingrasa de Pasti

11 Martie 2019
222 Vizualizari | 0 Comentarii

„Castigul” ponderal dupa Paste este de la unu pana la trei kilograme, numai masa traditionala putand ajunge la 4.000 – 5.000 de kcal, spune nutritionistul Lygia Alexandrescu, in opinia careia este util sa existe o strategie alimentara pentru aceste zile in care mesele sunt interminabile si cantitatile ingerate, greu de controlat.

„Aceasta perioada este speciala prin incarcatura ei emotionala, insa si din punct de vedere culinar si nutritional are o serie de particularitati. Astfel, Sarbatorile Pascale sunt o ocazie importanta, bogata in mese multe si copioase, portii mari si gazde care nu se pot refuza… si bineinteles ca toate acestea sunt stropite cu licori bahice de cea mai buna calitate si la ore tarzii. In general, dupa Paste, ‘castigul’ ponderal este de 1 pana la 3 kg. (…) Nu trebuie uitat ca aportul energetic la o masa traditionala de Paste poate ajunge pana la 4.000 — 5.000 kcal”, declara Lygia Alexandrescu.

Ea spune ca fiecare persoana isi poate calcula orientativ care sunt valorile nutritionale pe care le consuma avand in vedere ca meniurile traditionale preparate vor contine miel si oua.

„Traditionalele meniuri preparate cu aceasta ocazie vor contine din abundenta carne de miel si oua. La protap sau la cuptor, in bors sau in drob, carnea de miel este o prezenta delicioasa a acestei perioade. Din punct de vedere nutritiv, carnea de miel este recomandata, intrucat ea contine o cantitate mare de proteine, vitamine si microelemente nutritive”, precizeaza nutritionistul.

Astfel, intr-o portie de 100 g de carne de miel sunt furnizate 260 kcal, 88% din necesarul de vitamina B12 si 40% din necesarul de proteine, dar si 25% din cantitatea de colesterol permisa/zi.

„Nu trebuie uitat faptul ca un consum mare de carne de miel sau de alt animal tanar poate creste nivelul acidului uric din sange. La fel si despre oua putem vorbi ca despre niste adevarate complexe energetice naturale care trebuie consumate totusi cu masura. Din analiza unui ou de marime medie — 60 g, rezulta 33,4 g albus si 16,6 g galbenus, o valoare energetica de 100 kcal, un aport de proteine de aproape 30% din doza zilnica recomandata, dar si de peste 60% colesterol”, explica Lygia Alexandrescu.

In opinia acesteia, doua dintre cele mai consumate alimente din aceasta perioada — miel si oua — furnizeaza o serie de nutrienti necesari bunei functionari a organismului, insa trebuie consumate cu moderatie si asociate cu multe salate de legume de sezon, preparate in abur sau, cel mai indicat, crude.

Totodata, afirma nutritionistul, este util sa existe o strategie alimentara pentru aceste zile in care mesele sunt interminabile si cantitatile ingerate, greu de controlat.

„Divizarea meniului pe mese distantate in timp la cel putin o ora — trebuie dat stomacului un pic de timp sa digere ce s-a consumat la masa anterioara inainte de a veni cu o alta ‘avalansa’ si astfel si riscul indigestiei va fi diminuat. Alegerea unor gustari usoare: bucati de muschi de pui sau curcan, branza nesarata, fructe de mare. Atentie la marimea portiei — trebuie sa se urmareasca aromele si calitatea alimentelor si nu obtinerea unui stomac plin”, sustine nutritionistul.

Ea recomanda sa fie evitate alimentele grase si prajite, precum si sosurile grele (chiar si in salate) si sa se consume preparate pe baza de pui, curcan si peste, dar si legume si fructe proaspete bogate in fibre (consumate disociat). De asemenea, este indicat sa se limiteze alimentele care favorizeaza indigestia: suc de portocale sau de rosii, condimentele in exces si, in general, alimentele acide.

„Mestecarea suficienta a alimentelor combate de asemenea tulburarile gastrointestinale, apa — trebuie consumata in pauzele dintre feluri, in cantitati mici si dese pentru a mentine sistemul digestiv activ si pentru a evita deshidratarea (care incetineste metabolismul). Trebuie sa se evite bauturile carbogazoase dulci in timpul mesei si chiar dupa masa, pentru a limita balonarea”, spune Alexandrescu.

In opinia sa, consumul alcoolului necesita o atentie sporita intrucat acesta creeaza o serie de probleme: creste presiunea arteriala a sangelui, creste cantitatea de enzime hepatice necesare descompunerii acestuia, creste activitatea sistemului nervos central si favorizeaza aparitia tulburarilor gastro-intestinale.

„Cu toate acestea, de sarbatori se consuma mari cantitati de alcool sub diverse forme. Vinul rosu este bautura sezonului si trebuie consumat cat mai natural, fara aditivi (pentru a evita migrenele) si, de asemenea, nu trebuie uitat ca beneficiile sale scad cu cresterea cantitatii consumate.

Vodca este alcool pur si care prin metabolizare se transforma in compusi toxici, deci trebuie monitorizata cu atentie cantitatea consumata. Pentru a tine o evidenta clara a consumului de alcool trebuie sa se evite umplerea continua a paharului neterminat”, sfatuieste Lygia Alexandrescu.

Dupa masa, adauga ea, o plimbare usoara de o jumatate de ora ar putea ajuta mult digestia, deoarece asezarea in pozitia culcat cauzeaza urcarea acidului din stomac in esofag si, astfel, aparitia „arsurilor”.

„Dupa cum stim cu totii, zilele de sarbatori inseamna mese copioase, consum de alcool, atmosfera in care se fumeaza si de aceea recuperarea ulterioara este obligatoriu sa se faca printr-o dieta usoara, bogata in fructe, legume proaspete si multa apa, precum si plimbari prelungi in aerul proaspat al primaverii”, spune nutritionistul (lygia•silueta-naturala.ro).

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

dieta pasti masa pasti
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1720 (s) | 36 queries | Mysql time :0.021018 (s)