News Flash:

Care sunt cele mai sanatoase tipuri de peste? Atentie la cel care contine mercur!

15 Aprilie 2019
1948 Vizualizari | 0 Comentarii

Peste, o alegere inspirata! Consumatorii de peste au un risc mai mic de accident vascular, depresie si boli neurovegetative, asociate cu imbatranirea. Cele mai multe beneficii le are chiar inima. Un studiu al cercetatorilor de la Universitatea Harvard a aratat ca riscul cardiac scade cu 36% in cazul persoanelor care consuma peste saptamanal. Acest lucru se datoreaza in principal continutului de acizi grasi omega-3, pe care organismul nu ii poate sintetiza eficient si care sunt mai bine asimilati din peste decat din suplimente.

Colesterolul se poate depune pe peretii arterelor, ducand la arteroscleroza. In momentul in care obstacolul format de aceste placi de colesterol la nivelul vaselor e foarte mare, prin vasul respectiv nu mai poate circula sangele, ceea ce duce la o proasta oxigenare a tesuturilor sau chiar la moartea lor. „Acizii grasi nesaturati ajuta la mentinerea nivelului de colesterol in limite normale. Chiar si fructele de mare, desi s-a crezut ca au colestrol rau, se pare ca sunt bogate in steroli cu proprietati anti-aterosclerotice”, arata nutritionistul Luiza Pirvu.

Toate aceste efecte binefacatoare palesc atunci cand prajiti pestele, pentru ca o portie pe saptamana (care contine grasimi trans) creste cu 50% riscul de infarct. Somonul, tonul, macroul, heringul, ansoa si sardinele sunt speciile cu cel mai mare continut de acizi grasi. Pestele de apa dulce este mult mai slab. Asociatia Americana de Cardiologie recomanda cel putin doua portii pe saptamana, a cate 150-200 de grame.

In cazul gravidelor, acizii grasi din peste si fructe de mare ajuta la dezvoltarea armonioasa a fatului, cu beneficii in special pentru vedere si creier. „Totusi, ele sunt incurajate sa evite speciile de pesti bogate in mercur, in special rechinul, pentru ca exista riscul de malformatii la fat. Se pot limita la 100-125 de grame de ton pe saptamana”, atrage atentia specialistul in nutritie.

Desi s-a vehiculat ca pestele este periculos din cauza ca ar contine mercur, dioxina si alti contaminanti, medicii spun ca nivelul lor este atat de mic, incat beneficiile lasa cu mult in urma riscurile. In plus, carnea si produsele lactate contin astfel de substante in cantitati mai mari. Pestele poate contine paraziti care afecteaza sanatatea, daca este consumat crud sau daca nu este pastrat in conditii de siguranta.

„Parazitii pot cauza probleme digestive usoare sau pot trai ani la rand in tractul digestiv, provocand dureri severe, scadere in greutate si anemie severa. Pentru a avea o marja de siguranata, consumati-l, totusi, gatit, nu crud”, este sfatul nutritionistului Luiza Pirvu.

Germenii mor atunci cand carnea este fripta la o temperatura de peste 60 de grade Celsius sau daca congelat indeajuns (sapte zile la -20 de grade Celsius sau 15 ore la -35 de grade Celsius-temperaturi care se ating greu in frigiderele obisnuite). Un alt secret care va fereste de bacterii este sa indepartati pielea si solzii inainte de preparare.

SORTIMENT

Mai periculos si hipercaloric
Pestele afumat, deci negatit, poate creste riscul de infectii bacteriene, cum ar fi listerioza, in cazul femeilor insarcinate, varstnicilor sau celor cu imunitatea slabita. Cei sanatosi pot manca fara probleme, dar este recomandat sa-l aleaga pe cel ambalat corespunzator in caserole.

Afumaturile au insa mai multe calorii decat pestele la gratar sau la cuptor. „100 de grame de somon fiert are cam 200 de calorii, in timp ce 100 de grame de somon afumat are cam 400 de calorii si chiar 700 de calorii”, precizeaza medicul.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

retete peste peste sanatos
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Culinar.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1546 (s) | 23 queries | Mysql time :0.012992 (s)